Blog

brief tworzenie strony
Czytaj więcej
15.01.2021

Co to jest brief i do czego służy?

W dzisiejszych czasach, w świecie internetu i mediów społecznościowych, współpraca firm z agencjami reklamowymi ma ogromne znaczenie dla losów danego przedsiębiorstwa na rynku. To właśnie agencje zajmują się profesjonalnym marketingiem firm, dbają o odpowiednią kampanię reklamową, stawiają na skuteczną formę promocji konkretnego produktu. Aby jednak można było rozpocząć współpracę, niezbędny jest wywiad z klientem, tak, aby agencja reklamowa wiedziała, czego ten żąda, jakie ma oczekiwania i na czym mu zależy. Wywiad taki określamy słowem brief i o nim właśnie będzie ten artykuł.

Co to jest brief?

Brief jest to forma wywiadu agencji reklamowej z klientem, dzięki której firma tworząca marketing i reklamę dla danej firmy poznaje potrzeby, oczekiwania i wymagania klienta. Może on przyjąć różną formę, począwszy od sporządzenia notatek, po wypełnienie odpowiedniej ankiety. Brief powinien być zestawem informacji na temat konkretnych produktów, realizowanej kampanii,  jak również i samej marki. Taka forma zebranych w jednym miejscu informacji jest bardzo pomocna przy planowaniu różnego rodzaju działań związanych z reklamą i marketingiem firmy. Wiadomo bowiem, że każda działalność jest inna, dla każdej tworzona jest inna reklama i wokół każdej należy wykonać zupełnie inne działania. Nie ma więc jednego schematu postępowania dla agencji reklamowej, by współpraca z klientem mogła przynieść zamierzone efekty. Tutaj potrzeba przede wszystkim indywidualnego podejścia do sprawy, a jest to możliwe tylko wtedy, gdy agencja pozna potrzeby swojego klienta. Brief jest swego rodzaju punktem wyjścia w rozpoczęciu współpracy z klientem. Na jego podstawie ten planuje, projektuje, jak również i tworzy różnego rodzaju rozwiązania. 

Brief - czyli czego on tak naprawdę dotyczy?

Brief związany jest z różnego rodzaju akcjami, jak również i kampaniami obejmującymi marketingowe działanie danego przedsiębiorstwa. Oczywiście w zależności od tego, jak duża jest firma, takie też w danym kierunku mogą być podjęte działania. Wiadomo przecież, iż w każdym przypadku budżet firmy jest inny i każda też może sobie pozwolić na mniej lub bardziej zaawansowane działania ze strony agencji reklamowej. Brief może obejmować więc działania związane z reklamą w internecie, ale także w telewizji, w radiu czy na plakatach reklamowych. Może dotyczyć produkcji ulotek reklamowych, tworzenia wizytówek, projektowania i wykonywania stron internetowych dla klientów. Czasami jest to jednorazowe działanie nastawione na konkretny produkt lub usługę, czasami jest to stała współpraca, w której agencja działa na życzenie klienta i wciąż stara się daną markę promować jeszcze mocniej i jeszcze bardziej. 

Brief i jego rodzaje

Brief może przyjąć różną formę i wielkość, w zależności od działania, jakie ma objąć dana praca. U jednych chodzi o typową kampanię reklamową, u innych o działania promocyjne, u jeszcze innych o czysty marketing. Działania takie mogą odnieść się i do produktów i do usług. Ten rodzaj briefu nazywany jest wówczas jako kliencki lub agencyjny. Innymi jest brief strategiczny czy na przykład mediowy. Bardzo dużą popularnością cieszy się także brief kreatywny, który to służy do tworzenia ciekawych materiałów reklamowych i oryginalnych kampanii, będąc wewnętrznym narzędzie danej agencji reklamowej. Inaczej będzie wyglądał brief, gdy ma być stworzona dla klienta strona internetowa, a inaczej, gdy chodzi o promocję produktu w formie billboardów. 

Dlaczego brief odgrywa tak ważną rolę?

Skąd agencja marketingowa miałaby wiedzieć, czego oczekuje klient, jakie ma oczekiwania i do czego chce dążyć? Jak ma ona zaspokoić jego potrzeby, bez poznania wymagań względem określonych działań? Tylko i wyłącznie poprzez brief jest to wszystko możliwe, a co więcej - rozwiązanie takie pozwala dodatkowo zaoszczędzić czas i ułatwić kontakt z klientem. W działaniach reklamowych nie chodzi o to, by próbować zrozumieć klienta, aby by go poznać i te jego potrzeby w pełni znać. Zawarte w briefie informacje dają możliwość poznania przez agencję danej firmy, sposobu jej funkcjonowania, zaznajomienia się z  produktami i usługami w pełni. Dobry brief daje możliwość przygotowania, jak również i zrealizowania dobrej kampani marketingowej. 

Im lepiej dany brief zostanie wypełniony, tym bardziej profesjonalnie agencja reklamowa będzie mogła podejść do swojego klienta. W takim briefie powinny znaleźć się dane firmy i jej opis. Wszelkie informacje na temat produktów i usług, cele marketingowe i zasięg całej kampanii. Profesjonalna agencja prosi także o określenie, jaki jest pożądany wizerunek marki, jaki firma ma budżet na planowaną akcję i w takim czasie agencja ma dane zadanie wykonać. Duża ilość informacji to możliwość jeszcze bardziej szczegółowego i dokładnego działania ze strony agencji. Jeśli brief zostanie dobrze przygotowany, cała kampania czy konkretny projekt na pewno pozwoli uzyskać firmie zamierzony efekt i pożądane efekty. 

księga znaku agencja
Czytaj więcej
21.12.2020

Księga znaku - czy jest potrzebna?

Każda firma związana z reklamą, marketingiem i promocją, a do tego projektowaniem wie, jakie znaczenie dla konkretnych projektów ma księga znaków. Czym ona jest? To instrukcja obsługi logo, która to stworzona jest przez autora po to, aby ułatwić prawidłowe jego używanie przez inne osoby. O tym wszystkim jednak dokładniej poniżej. Postaramy się szczegółowo napisać, w jakim celu taka księga znaku jest tworzona i czy faktycznie jest ona tak potrzebna.

 

Stworzenie logo i księgi znaków

Logo dla danej firmy odgrywa niezwykle ważną rolę. Jest znakiem rozpoznawczym dla przedsiębiorstwa, jest reprezentowaniem danej marki i budowaniem jej wizerunku w sieci. Stworzenie loga nie jest wcale tak łatwym zadaniem, jakby mogło się wydawać, mimo że na pierwszy rzut oka patrzymy i wydaje nam się, że to zupełnie nic wielkiego. Niewielkich rozmiarów kółeczko, a w nim kilka liter czy mało wymagająca grafika. To faktycznie jest takie trudne? Jest na pewno pracochłonne pod względem pomysłu. Należy określić ściśle konkretne parametry, dobrać stosowną kolorystykę i topografię, zwrócić uwagę na pole ochronne czy na proporcje. Każdy element i najdrobniejszy nawet detal oraz szczegół, mają tutaj bardzo duże znaczenie. W końcu jednak pomysł wykonany w postaci logo, klient zaakceptował. Czy to wszystko? Wydawać by się mogło, że tak, jednak to nie koniec działań, jakie dana agencja reklamowa musi wykonać. Okazuje się bowiem, że tak samo jak ważne jest stworzenie logo, tak również i istotne jest opracowanie księgi znaku. To naturalna kontynuacja działań w przypadku realizacji prac związanych z tworzeniem logo. 

Księga znaku jest swego rodzaju instrukcją tworzenia logo. Prace nad taką księgą wymagają odpowiedniego nakładu czasu i pracy. Należy tutaj postawić na pełną precyzję, na niezwykłą dokładność, a do tego i pełen profesjonalizm. Im dłuższe dana firma posiada w tym zakresie doświadczenie i im większą ma wiedzę, tym na pewno będzie w stanie to zadanie wykonać szybko i dokładnie.

 

Z czego składa się się księga znaków?

Każda księga znaków składa się z poszczególnych elementów, które razem tworzą odpowiednią całość. Co więc wchodzi w jej skład? Będzie to na pewno geneza powstawania logo, jak również i podstawowa wersja znaku oraz jej alternatywne propozycje. Kluczowe znaczenie ma także sama konstrukcja znaku, pole ochronne, jak również i pole podstawowe. Niemniej ważna jest kolorystyka, typografia, skalowanie o minimalne rozmiary znaku. W księdze takiej powinny znaleźć się również informacje dotyczące wykorzystania danego znaku na różnych tłach i niedopuszczalne modyfikacje. Czym dana księga znaków bardziej dokładna, tym lepsze można uzyskać zadowolenie, nawet tych najbardziej wymagających klientów.

Skupiając się na poszczególnych elementach nieco bliżej, sama geneza ma ogromne znaczenie na etapie rejestrowania nowego znaku w Urzędzie Patentowym, jak również i podczas konsultacji prawniczych dotyczących praw autorskich. Podstawowa wersja znaku jest swego rodzaju logotypem lub zestawieniem sygnetu i nazwy firmy. Klient może więc zobaczyć swoje zaprojektowane logo w wersji podstawowej. Ponadto ma on także wgląd do wersji alternatywnych danych logo. Wszelkie inne kwestie odgrywają także dla klienta ogromne znaczenie, dlatego też agencja reklamowa tworząc księgę znaków, powinna w sposób szczególny na nich właśnie się skupić. Zajmując się opisem konstrukcji znaku, należy zwrócić uwagę na najmniejsze nawet detale i szczegóły.  Istotne znaczenie ma pole ochronne, kolorystyka, jaka została zastosowana i typografia, która określa  rodzaj zastosowanych czcionek. I na końcu, należy również wskazać w księdze takie informacje, jak określenie minimalnych rozmiarów logo dla druku, a także i dla monitorów wyrażanych w pikselach. I oczywiście księgi nie można nie zakończyć informacjami o najczęściej popełnianych błędach, bowiem takie informacje także odgrywają bardzo ważną rolę.

 

agencja-marketingowa-ksiega


Księga znaku - wersja elektroniczna lub drukowana


Każda agencja reklamowa, która zajmuje się tworzeniem logo, a jednocześnie i wykonaniem księgi znaku, może dać klientowi możliwość wyboru albo księgi w wersji elektronicznej, albo też księgi w wersji drukowanej. W każdym przypadku otrzymuje się obszerny dokument, w którym to zawarte są wszelkie niezbędne zasady, mające na celu ułatwienie pracy z logo. Im lepiej i bardziej starannie opracowane zasady, tym większa na temat logo wiedza. Jeśli klient sobie życzy, można wysłać do niego dokument pocztą lub kurierem, a jeśli preferuje bardziej wygodne rozwiązania, wówczas może zdecydować się on na wersję pdf. 


Oczywiście bardzo duże znaczenie ma także i to, aby móc postawić na profesjonalną agencję, która zajmuje się realizacją najwyższej jakości prac. Jeśli jedną z usług ma być wykonane logo, wówczas klient powinien poprosić także i o księgę znaków, bowiem odgrywa ona bardzo ważną rolę. Im lepsza współpraca - tym lepsze efekty i obopólne zadowolenie każdej ze stron.

Jak powstaje logo?
Czytaj więcej
20.07.2020

Jak powstaje logo?

Chciałbyś dowiedzieć się w jaki sposób powstaje logo, jak wygląda cały ten proces i dlaczego tyle to trwa?

Tworzenie logo to często czasochłonny proces, wymagający od nas dokładnego researchu i przemyślanego działania.

Chcemy zaspokoić Twoją naturalną ciekawość, dlatego z tego artykułu dowiesz się jak wygląda projektowanie logo od kuchni.

 


1. Research

Zanim zabierzemy się za projektowanie, robimy dokładny research. Dowiadujemy się od swojego klienta jakie ma potrzeby, oczekiwania, zbieramy więcej informacji o jego działalności - m.in. jakie produkty/usługi oferuje, zanurzamy się w historię firmy, jaka jest jej misja, jakie ma wartości oraz jakie emocje chce wywołać w odbiorcach. Te wszystkie kwestie ustalamy poprzez bezpośrednią rozmowę lub brief projektowy.

 


2. Burza mózgów I szkicowanie

Na podstawie dostarczonych informacji od klienta zastanawiamy się jakie słowa/symbole/ikony/kształty kojarzą nam się z wartościami firmy/nazwą marki. Następnie na podstawie skojarzeń wykonujemy szkice. Przy tym pamiętamy, że sekret tkwi w prostocie. Proste logo znacznie lepiej zapada w pamięć, niż to z wieloma ozdobnikami/elementami.

Nie kopiujemy prac innych, tworzymy własne, spersonalizowane projekty.

 


3. Analiza i przeniesienie do programu

Spośród tych wszystkich szkiców, wybieramy jedno lub kilka najlepszych, które są najbardziej charakterystyczne i przenosimy je do programu. Na tym etapie rozważamy także różne ustawienia sygnetu/logotypu.

 


4. Typografia

Gdy mamy już idealny wariant logo możemy zabrać się za odpowiedni dobór typografii. Wybieramy taką, który pasuje do charakteru marki. Mamy na uwadze to, że źle dobrana typografia może zepsuć cały projekt.

 


5. Kolorystyka

Jesteśmy coraz bliżej końca, mamy już wybraną typografię, to teraz czas na wybór kolorystyki. Jak pokazują badania, kolor może wpływać na nastrój użytkowników, co ma kluczowe znaczenie np. w momencie podejmowania decyzji o zakupie, z tego względu przykładamy do niej także dużą uwagę.

Kolorystyka ma wielką moc!

 


6. Wizualizacja (Opcjonalnie)

Jeżeli chcemy pokazać klientowi jak zaprojektowane przez nas logo będzie wyglądało na przykładowych materiałach/produktach czy elementach – używamy do tego Mockopów, które pozwolą nam zaprezentować logo w taki sposób, aby klient mógł zobaczyć jak logo będzie wyglądało na fizycznych produktach.

 


7. Księga znaku

Ostatnim etapem jest tworzenie księgi znaku (jeżeli oczywiście klient tego potrzebuje). Księga znaku to nic innego jak instrukcja obsługi, która zawiera informacje gdzie i w jaki sposób używać logo oraz w jaki sposób nie powinno się go używać.

 


Jak widzisz, projektowanie logo składa się z kilku ważnych etapów i nie jest wcale takie szybkie, jak mogłoby się Tobie wydawać! Logo jest częścią wizerunku i marketingu firmy, odpowiednio zaprojektowane może pomóc lepiej ją rozwijać. Dlatego warto być cierpliwym.

Pokaż mniej artykułów
Bear Zainteresowała Cię nasza oferta?

ul. Beniowskiego 11a/13
80-382 Gdańsk

+48 695 936 742

office@bearagency.pl

NIP: 578-296-17-32
REGON: 146759884

BEAR