15.01.2021

Co to jest brief i do czego służy?

brief tworzenie strony

W dzisiejszych czasach, w świecie internetu i mediów społecznościowych, współpraca firm z agencjami reklamowymi ma ogromne znaczenie dla losów danego przedsiębiorstwa na rynku. To właśnie agencje zajmują się profesjonalnym marketingiem firm, dbają o odpowiednią kampanię reklamową, stawiają na skuteczną formę promocji konkretnego produktu. Aby jednak można było rozpocząć współpracę, niezbędny jest wywiad z klientem, tak, aby agencja reklamowa wiedziała, czego ten żąda, jakie ma oczekiwania i na czym mu zależy. Wywiad taki określamy słowem brief i o nim właśnie będzie ten artykuł.

Co to jest brief?

Brief jest to forma wywiadu agencji reklamowej z klientem, dzięki której firma tworząca marketing i reklamę dla danej firmy poznaje potrzeby, oczekiwania i wymagania klienta. Może on przyjąć różną formę, począwszy od sporządzenia notatek, po wypełnienie odpowiedniej ankiety. Brief powinien być zestawem informacji na temat konkretnych produktów, realizowanej kampanii,  jak również i samej marki. Taka forma zebranych w jednym miejscu informacji jest bardzo pomocna przy planowaniu różnego rodzaju działań związanych z reklamą i marketingiem firmy. Wiadomo bowiem, że każda działalność jest inna, dla każdej tworzona jest inna reklama i wokół każdej należy wykonać zupełnie inne działania. Nie ma więc jednego schematu postępowania dla agencji reklamowej, by współpraca z klientem mogła przynieść zamierzone efekty. Tutaj potrzeba przede wszystkim indywidualnego podejścia do sprawy, a jest to możliwe tylko wtedy, gdy agencja pozna potrzeby swojego klienta. Brief jest swego rodzaju punktem wyjścia w rozpoczęciu współpracy z klientem. Na jego podstawie ten planuje, projektuje, jak również i tworzy różnego rodzaju rozwiązania. 

Brief - czyli czego on tak naprawdę dotyczy?

Brief związany jest z różnego rodzaju akcjami, jak również i kampaniami obejmującymi marketingowe działanie danego przedsiębiorstwa. Oczywiście w zależności od tego, jak duża jest firma, takie też w danym kierunku mogą być podjęte działania. Wiadomo przecież, iż w każdym przypadku budżet firmy jest inny i każda też może sobie pozwolić na mniej lub bardziej zaawansowane działania ze strony agencji reklamowej. Brief może obejmować więc działania związane z reklamą w internecie, ale także w telewizji, w radiu czy na plakatach reklamowych. Może dotyczyć produkcji ulotek reklamowych, tworzenia wizytówek, projektowania i wykonywania stron internetowych dla klientów. Czasami jest to jednorazowe działanie nastawione na konkretny produkt lub usługę, czasami jest to stała współpraca, w której agencja działa na życzenie klienta i wciąż stara się daną markę promować jeszcze mocniej i jeszcze bardziej. 

Brief i jego rodzaje

Brief może przyjąć różną formę i wielkość, w zależności od działania, jakie ma objąć dana praca. U jednych chodzi o typową kampanię reklamową, u innych o działania promocyjne, u jeszcze innych o czysty marketing. Działania takie mogą odnieść się i do produktów i do usług. Ten rodzaj briefu nazywany jest wówczas jako kliencki lub agencyjny. Innymi jest brief strategiczny czy na przykład mediowy. Bardzo dużą popularnością cieszy się także brief kreatywny, który to służy do tworzenia ciekawych materiałów reklamowych i oryginalnych kampanii, będąc wewnętrznym narzędzie danej agencji reklamowej. Inaczej będzie wyglądał brief, gdy ma być stworzona dla klienta strona internetowa, a inaczej, gdy chodzi o promocję produktu w formie billboardów. 

Dlaczego brief odgrywa tak ważną rolę?

Skąd agencja marketingowa miałaby wiedzieć, czego oczekuje klient, jakie ma oczekiwania i do czego chce dążyć? Jak ma ona zaspokoić jego potrzeby, bez poznania wymagań względem określonych działań? Tylko i wyłącznie poprzez brief jest to wszystko możliwe, a co więcej - rozwiązanie takie pozwala dodatkowo zaoszczędzić czas i ułatwić kontakt z klientem. W działaniach reklamowych nie chodzi o to, by próbować zrozumieć klienta, aby by go poznać i te jego potrzeby w pełni znać. Zawarte w briefie informacje dają możliwość poznania przez agencję danej firmy, sposobu jej funkcjonowania, zaznajomienia się z  produktami i usługami w pełni. Dobry brief daje możliwość przygotowania, jak również i zrealizowania dobrej kampani marketingowej. 

Im lepiej dany brief zostanie wypełniony, tym bardziej profesjonalnie agencja reklamowa będzie mogła podejść do swojego klienta. W takim briefie powinny znaleźć się dane firmy i jej opis. Wszelkie informacje na temat produktów i usług, cele marketingowe i zasięg całej kampanii. Profesjonalna agencja prosi także o określenie, jaki jest pożądany wizerunek marki, jaki firma ma budżet na planowaną akcję i w takim czasie agencja ma dane zadanie wykonać. Duża ilość informacji to możliwość jeszcze bardziej szczegółowego i dokładnego działania ze strony agencji. Jeśli brief zostanie dobrze przygotowany, cała kampania czy konkretny projekt na pewno pozwoli uzyskać firmie zamierzony efekt i pożądane efekty. 

Wstecz
Bear Zainteresowała Cię nasza oferta?

ul. Beniowskiego 11a/13
80-382 Gdańsk

+48 695 936 742

office@bearagency.pl

NIP: 578-296-17-32
REGON: 146759884

BEAR