15.03.2021

Jak zaprojektować dobre opakowanie?

projektowanie opakowań

Pierwszym krokiem w projekcie opakowania jest uwzględnienie kilku istotnych rzeczy. Bez tego cały konspekt może okazać się bezużyteczny. Bardzo ważne jest to, dla jakiego produktu będzie dane opakowanie. Po drugie do jakiego grona odbiorców chcemy dotrzeć. Grafika nie powinna być nachalna, powinna cieszyć i przyciągać wzrok. W ostatnim czasie bardzo popularne zrobiły się wszelkie opakowania biodegradowalne. Jest to bardzo ważny aspekt ze względu na dbanie o środowisko.

Jak zabrać się za projekt opakowania? 

Przede wszystkim powinniśmy zacząć od briefu z klientem lub producentem. Brief jest to wywiad, rozmowa z osobą, która zleca nam projekt. Powinniśmy dowiedzieć się czego oczekuje ta osoba i jakie ma wymagania. Tutaj ważne będzie zebranie wszelkich informacji na temat: produktu, osób, do których ma być skierowany projekt, kolorystyki, struktury, materiałów, a nawet sposobu otwierania. Wiele rzeczy ma ogromne znaczenie przy pierwszych rozmowach dotyczących projektu. Istotne jest, żeby oprócz wpasowania się pod pewną grupę odbiorców, opakowanie pasowało do designu firmy i podobało się jej kadrze. Jest to jednak rzecz, która będzie prezentować ich produkt i będzie do niej przypisana. Opakowanie jest od razu kojarzone z produktem, więc taki projekt ma ogromne znaczenie i warto dowiedzieć się wszystkich istotnych informacji na samym początku w celu uniknięcia nieporozumień. 

Projekt graficzny

Projekt graficzny to pierwsza rzecz, którą widzimy patrząc na opakowanie. Jest on na tyle istotny, że to dzięki niemu klient zwróci uwagę na produkt. Musi on zainteresować i spodobać się od pierwszego wejrzenia. Projektant ma za zadanie zwizualizować komunikację pomiędzy producentem a konsumentem. Od projektu zależy też to, czy przekaże on istotne informacje na temat danego produktu. Będzie on również identyfikować się z tą rzeczą. Opakowanie powinno przykuć uwagę klienta w sklepie, a dodatkowo być funkcjonalne. Rozwój działalności e - commerce sprawia, że coraz trudniej wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć do siebie pożądanych klientów. Dlatego tak ważny jest projekt graficzny. 

Dlaczego opakowania są takie ważne?

Nie liczy się wygląd, lecz wnętrze. W wielu przypadkach jest to prawdziwe stwierdzenie, jednak nie jeśli chodzi o opakowania. Opakowanie jest pierwszą rzeczą, którą widzimy biorąc do ręki produkt. Jest ono wizytówką towaru i ma ogromny wpływ na zainteresowanie klienta. Dużo osób wybiera artykuły, które wizualnie wyglądają lepiej od innych, czymś się wyróżniają lub są bardziej przyciągające wzrok. Zazwyczaj nie czytamy wszelkich etykiet i opisów produktów. Większość z nas jest wzrokowcami i od tego czy kupimy dany produkt, zależy jego szata graficzna. Robiąc zakupy przez internet nie wiemy w jaki sposób producent je zapakuje. Dobrym pomysłem będzie bezpośredni komunikat do klienta. Dodawanie tekstów na pudełka i opakowania, które są kierowane do osoby kupującej są zaskakujące i sprawiają radość. Taki klient na pewno doceni to i chętniej dokona kolejnych zakupów wiedząc, że producent nie jest wobec niego obojętny. 

Materiały wykorzystywane do wytwarzania opakowań 

Najczęściej używanymi materiałami do wyrobu opakowań są proste i tanie sposoby. Najbardziej popularnym jest oczywiście karton. Można go wykorzystać na wiele różnych sposobów, a dzięki jego uniwersalności sprawdzi się w wielu projektach. Karton, czyli tektura falista, jest wykorzystywana w różnych branżach na przykład: kosmetycznej, biżuteryjnej, odzieżowej. Takie opakowania są trwałe i mają konkurencyjną cenę. Karton powstaje ze stworzonej wcześniej drzewnej masy. Do tego są wykorzystywane drzewa na specjalnych leśnych terenach lub tektura z recyklingu. Oprócz wytrzymałości i lekkości zaletą jest także ogromna możliwość druku i farbowania tego materiału. 

Tektura jest jednym z biodegradowalnych materiałów. W obecnych czasach jest to niezwykle istotne. Dla niektórych firm i producentów jest to priorytet. Jednak trzeba pamiętać o tym, że tego typu opakowania będą droższe. Są to materiały pochodzenia roślinnego, które szybko się rozkładają i są przyjazne dla środowiska. Przykładem takich surowców są: włókna kukurydziane, włókna jutowe czy papier. Konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty firm, które zwracają uwagę na takie rzeczy. Niestety najbardziej popularnym i najtańszym rozwiązaniem są opakowania z plastiku. Znajduje się w każdej możliwej branży. Jego popularność polega na niskich kosztach produkcji i dystrybucji. Plastik jest także bardzo elastyczny, dzięki czemu można z niego stworzyć dowolne kształty co jest plusem. Jest on jednak ogromnym problemem jeśli chodzi o środowisko i ekologię. Szkło jest również dosyć popularnym materiałem. Jest używane przede wszystkim do produkcji butelek i nie jest biodegradowalne. Za to nadaje się do prostego i szybkiego recyklingu. Może sprawiać problem podczas wysyłki ze względu na swoją wagę. W przeciwieństwie do szkła, aluminium jest jednym z lżejszych surowców. Używa się go praktycznie jedynie do produkcji puszek. Podsumowując, dobry projekt opakowania powinien przede wszystkim być dobrze zaprojektowany graficznie. Powinien przyciągać wzrok i zainteresować klienta. Warto zwrócić uwagę również na to z jakich materiałów będzie wykonane opakowanie, bo to także może wpłynąć na grono odbiorców. 

Wstecz
Bear Zainteresowała Cię nasza oferta?

ul. Beniowskiego 11a/13
80-382 Gdańsk

+48 695 936 742

office@bearagency.pl

NIP: 578-296-17-32
REGON: 146759884

BEAR